Kapal Karam!!

Sengaja dikaramkan pada tahun 1987 oleh pemilik View Resort Coco di Honduras, kapal pengangkut, pulau yang dikenali sebagai Albert Prince mempunyai masa lampau penuh peristiwa. Ia telah digunakan oleh Nicaraguans untuk mengambil pelarian yang melarikan diri dari negara yang dilanda perang.


Walau bagaimanapun, semasa berlabuh di pelabuhan, kapal tangki 140-kaki, harta rampasan itu dicampak dan ditinggalkan, sebahagiannya tenggelam di dalam air. .Selepas kejadian yang tidak diingini yang menyaksikan bot yang terdampar dan rosak teruk pada terumbu ketika ianya menunda Albert Prince di laut bergelora,akhirnya kapal Nicaragua tenggelam, dan kemudiannya diberi nama sekarang.

Frigate 356,Cayman Brac

Dalam lautan Cayman Brac, 150 batu di selatan Cuba dan 40 hingga 90 kaki di bawah permukaan, terletak kapal frigat 356, sebuah kapal tenggelam spektrum yang telah terbelah dua. Dibina oleh Soviet pada awal tahun 1980-an - pada peringkat Perang Dingin - beliau dipindahkan ke Tentera Laut Cuba dan sedang bersedia untuk perkhidmatan apabila Kesatuan Soviet runtuh. Selepas duduk sebagai buangan selama sepuluh tahun, 306 kaki panjang kapal perang telah dibeli oleh kerajaan Cayman, membocorkannya sebagai bangkai kapal selam, dan menamakan kapal Kapten Keith Tibbetts. Di dasar laut, beliau pada mulanya menetap tergantung tebing 6,000 kaki laut yang dikenali sebagai The Wall, tetapi batterings oleh ribut secara beransur-ansur mengerakan kembali ke kedudukan 100 kaki jauhnya dari jurang.

Kapal Tidak Bernama- Lautan Merah

Terumbu karang Abu Galawa Shiwayya di Laut Merah Mesir dengan lagun yang berwarna biru hijau berwarna tertutup di tengah-tengah. Nama tempat itu diterjemahkan sebagai "Bapa Kecil Air Blue Turquoise." Terdapat berbeza pendapat mengenai identiti kapal layar yang tenggelam yang ditemui di lokasi indah ini.



Sweepstakes, Tobermony,Ontario


Dua puluh kaki kedalam air - tetapi masih boleh dilihat dari permukaan dalamTobermory -bangkai kapal , kapal 119 kaki Kanada yang telah digunakan untuk mengangkut arang batu. Dibina pada tahun 1867, selepas 18 tahun perkhidmatan kapal rosak berhampiran Cove Island dan ditarik oleh kapal tunda BigHarbor tab di Lima Fathom Taman Laut Negara. Kerosakan berlaku pada bulan Ogos tahun 1885 tetapi tidak dibaiki dengan cepat, jadi kapal tenggelam di pelabuhan pada bulan September tahun yang sama.


Russian Wreck, Lautan Merah


Dikenali sebagai "Wreck Rusia", kapal tenggelam ini dianggap oleh sesetengah sebagai kapal Khanka, kapal pengintip Rusia yang tenggelam kira-kira sebelum tahun 1982.Sama ada atau tidak ia adalah bangkai kapal Khanka, seolah-olah bersetuju bahawa ia adalah komunikasi dan pengawasan kapal sejenis. Pihak Soviet mula menggunakan kapal-kapal pukat tunda menangkap ikan komersial seperti ini untuk pengumpulan maklumat dari tahun 1950-an dan seterusnya dan nampaknya ditubuhkan kemudahan pengawasan dalam Tentera
berdekatan Yaman Karm RasAirbase pada tahun 1971.

Di dalam dan sekitar kapal karam Rusia, penyelam telah menemui pelbagai jenis peralatan elektronik, termasuk lebih 200 bateri, kabel pelbagai teras yang besar ditiang komunikasi, dan pencari arah antena.
Terletak di luar Pulau Zabagad sehingga80 kaki di bawah permukaan, kapal mungkin tenggelam akibat berlanggar dengan kepala terumbukarang.

Uss Utah, Pearl harbour

Dilancarkan pada tahun 1909 dan telah berkhidmat dalam Perang Dunia I, Florida kelas kapal perang USS Utah mempunyai pelengkap besar daripada anak-anak kapal di atas kapal apabila tidak pernah untuk akan-dilupakan serangan ke atasPearl Harbor berlaku pada Disember 7, 1941. 521 kaki panjang kapal telah ditukar ke dalam
kapal sasaran tetapi kemudian rearmed dan dipasang semula bagi tujuan latihan.


P29 Malta


P29 karam di sekitar bulan September 2007 di Marfa Point di Malta. Sebuah bot peronda tentera laut, kapal adalah 167 kaki panjang. Tidak banyak dijumpai mengenai sejarah kapal itu sendiri tetapi
sebagai tapak menyelam satu bangkai kapal mempunyai mata pelbagai kepentingan, termasuk petikan-petikan yang sempit yang melaluinya untuk berenang; tombol, tuas, tolok dan instrumen lain yang masih ditempat yang banyak; dan lukisan Devil Tasmanian kemasyhuran Looney Tunes.

USS Arizona, Pearl Harbour


Satu peringatan ikonik telah dibina atas kapal karam USS Arizona,kapal perang Pennsylvania kelas dibina pada dekad pertama abad ke-20 yang bertemu itu di akhir tragedi di Pearl Harbor. Apabila bom yang dilepaskan dari sepuluh kapal terbang perang Jepun mengenai kapal ini yang sepanjang 608 kaki-panjang, bukan sahaja telah terdapat kerosakan ketara , tetapi menyebabkan satu letupan ganas
dan api yang tidak terpadam selama dua hari. Letupan itu begitu dahsyat.


Giannis D-Lautan Merah

Dibina di Jepun pada tahun 1969, kapal D Giannis asalnya dinamakan Maru Shoyo; kemudian apabila dia telahdijual pada tahun 1975, telah dinamakan semula itu oleh Markos.

Kapal itu dijual semula kepada syarikat Greece selepas lima tahun dan memperoleh nama akhir, Giannis D - dengan besar 'D' yang tertulis pada saluran.
Walaubagaimanapun, pada 19 April, 1983, pada masa yang sama mengambil penghantaran kayu kayu halus dari Croatia ke Jeddah, Arab Saudi, kapal melanggar Sha'ab Abu Nuhas - terumbu karang - pada kelajuan tinggi, dan kini terletak di sebelah terumbu tempat tenggelam dia.

Tugboat Rozi-Malta

Tidak banyak yang diketahui tentang bekas kapal tunda ini kecuali bahawa ia tenggelam pada tahun 1992 di lokasi menyelam popular Cirkewwa di Malta.Banyak pelancong mungkin telah melawat kapal dalam bot bawah kaca dan kagum dengan keadaan badan kapal benar-benar utuh kecuali kipas dan enjin.



0 comment... add one now