Landasan Berdarah!!!...

Seawal tahun 1880-an, idea membina link rel keretaapi antara Myanmar dan China melalui Thailand sedang dipertimbangkan oleh pihak berkuasa British.
Tetapi tanpa dana idea tersebut telah dihentikan.Permulaan Perang Dunia II, idea itu dihidupkan kembali kerana ia mahu menjadi sebagai talian bekalan taktikal tentera bagi pergerakan tentera dan peralatan kepada Barisan Myanmar, dan akhirnya serangan ke atas India




Asalnya, hasrat tentera Jepun telah menggunakan Asia untuk membina keretapi, dan kebanyakan buruh-buruh keretapi telah datang dari Burma, Jawa, dan Tanah Melayu ini, berjumlah 240,000 lelaki. Kemudian pada tahun 1942, Perang Dunia II telah berlaku dan kejatuhan Tanah Melayu, Singapura dan Indonesia.

Tahanan perang telah digunakan oleh pihak Jepun bagi merealisaaikan impian mereka dalam mencapai kejayaan semasa zaman peperangan tersebut.Tenaga dan kudrat telah dikerah sepenuhnya.

Tawanan Bersekutu perang terpaksa membina landasan keretapi yang baru, dan hidup dalam keadaan yang dahsyat, malah ada yang termakan dengan pujukan serta rayuan lelaki Jepun supaya bekerja di landasan rel dengan menjanjikan pekerjaan yang baik. Antara 1942 dan1943, lebih daripada 60,000 tawanan perang telah diangkut ke projek keretapi serta beribu-ribu diambil bagi meneruskan usaha tersebut.



Tahanan bekerja di bawah kudrat yang sepatutnya dan melampau arahan juruteraJepun dan pengawal Korea pada . Keadaan kerja yang begitu teruk serta seksaan dari pihak jepun.


Alatan yang digunakan untuk menggali tanah dan batu pada kedalaman 20 meter dengan hanyaperalatan yang terhad. Mereka menggunakan tukul seberat 8 paun, batang paip keluli, bahan letupan dan penyodok. Sebahagian besar bahan buangan telah dikeluarkan oleh tangan yang menggunakan bakul rotan dan guni beras
yang digantung antara dua tiang.


Lebih 13,000 tawanan perang meninggal dunia dalam masa di antara akhir 1942 dan lewat 1945. Bilangan kematian buruh paksa adalah sukar untuk dikira,tetapi sekitar 100,000 seolah-olah menjadi bilangan yang paling boleh dipercayai.Sepanjang tempoh, 'Kiraan kelajuan' terkenal Julai hingga Oktober 1943,kebimbangan melampau jurutera Jepun untuk menyelesaikan pembinaan pada masa itu, di bawah tuntutan-tuntutan yang tidak henti-henti dari ketua mereka di Tokyo,bermakna bahawa lelaki banyak dikerah untuk terus melaksanakan kerja menggunakan tenaga manusia untuk mengisar - 62 jam bekerja daripada 72 jam untuk menjadi sejarah yang didokumenkan.


0 comment... add one now