Pearl Harbour

USS West Virginia (BB-48) semasa atau sejurus selepas serangan udara Jepun diPearl Harbor
Untuk mengatakan serangan ke atas Pearl Harbo, merupakan hari yang malang dalam sejarah Amerika Syarikat .December 7, 1941, Tentera Laut Diraja Jepun melancarkan serangan mengejut keatas pengkalan tentera laut Hawaii Amerika Syarikat yang telah mengubah perjalanan sejarah.



US Navy kapal perang USS Arizona (BB-39) meletup sejurus selepas serangan ke atas
Pearl Harbor
Serangan itu telah dirancang oleh Laksamana Yamamoto Isoroku, yang
mengetuai pesawat pengangkut Jepun semasa serbuan pada Armada Pasifik AS di
Pearl Harbor.Sumber berkata motif utama di sebalik serangan tersebut adalah untuk menakluk kebanyakan Pasifik dan Asia Tenggara dan untuk meneutralkan
Armada Pasifik AS sebelum mereka boleh bangkit untuk memerangi Jepun.


Aerial view Pangkalan Operasi Tentera Laut Amerika Syarikat, Pearl Harbor, Oahu, Hawaii (AS), pada 30 Oktober 1941.
Serangan itu terdiri daripada dua gelombang pengeboman pesawat, dengan jumlah 353 pesawat yang digunakan. Semuanya bermula pada sekitar 7:55 awal ,pada pagi hari Ahad Disember 7 dan berlangsung selama 110 minit. Suami E.Kimmel adalah komander Tentera Laut operasi AS di Pearl Harbor pada hari beliau meninggal.

Sakamaki HA-19, yang terkandas
Kazuo Sakamaki banduan pertama peperangan Perang Dunia II. Kapal selam-Nya, HA-19, telah ditangkap dan kemudian dibawa ke seluruh Amerika Syarikat. Setahun kemudian, melalui perjanjian damai, Sakamaki telah dihantar kembali ke Jepun dan bekerja dengan Toyota Motor Corporation sehingga beliau bersara pada tahun 1987.

Disember 8, 1941, sehari selepas serangan Pearl Harbor, dikenali untuk 'Hari Ucapan keburukan'. Ucapan ini, yang diberikan oleh Presiden Roosevelt,mempunyai kesan emosi yang kuat. Tidak lama selepas itu, ucapan politik Amerika yang paling terkenal abad ke-20, Kongres Amerika Syarikat mengisytiharkan perangke atas Jepun.



Pearl Harbor, hari ini
Pearl Harbor terletak di Oahu, Hawaii. Melawat tempat bersejarah , kira-kira 1.5 juta pengunjung datang ke sini setiap tahun.

0 comment... add one now