Adakah Raja Tut dikebumikan di Rush?

King Tutankhamun adalah seorang firaun Mesir yang memerintah lebih daripada 3,000 tahun yang lalu. Beliau meninggal dunia pada usia yang sangat muda, dan kuburnya mengandungi koleksi besar khazanah tiada tolok bandingan; ia penuh dengan setiap objek, mungkin keperluan firaun di akhirat nanti.
Sejak penemuan makam Raja Tut yang luar biasa pada tahun 1922, pelbagai teori telah dicadangkan mengenai bagaimana dia mati. Rahsia-rahsia apa yang terletak tersembunyi di sebalik makam rumit lagi belum siap?
Kini soalan baru telah muncul. Mengapa orang-orang Mesir telah tergesa-gesa melakukan perkuburan dan menolak raja ke dalam kuburnya walaupun dinding yang dicat dalam bilik penguburan beliau tidak cukup kering?


Lukisan dinding dalam bilik penguburan Raja Tut

Dalam kajian baru-baru ini, yang diketuai oleh Ralph Mitchell, Profesor Penyelidikan,Harvard School Kejuruteraan dan Sains Gunaan, beberapa fakta menarik tentang pengebumian terburu-buru Raja Tut diturunkan.
Selama bertahun-tahun, makam Raja Tut telah mengalami pengelupasan cat dan retak dinding, bersama-sama dengan splotches coklat di mana-mana dinding.Mitchell telah diminta untuk memeriksa dan mengetahui lebih lanjut mengenai kawasan-kawasan dan ancaman potensi mereka ke dinding kubur yang dihiasi. Ia tidak jelas pada titik tersebut sama ada pelancong telah menjadikan mereka lebih teruk, sebagai contoh, dan jawapan yang diperlukan.


Golden topeng pengebumian raja Tutankhamun

"Raja Tutankhamen mati muda, dan kita berfikir bahawa kubur itu telah disediakanterburu-buru. Kami meneka bahawa dinding yang dicat tidak kering apabila kubur itutelah ditutup, "jelas Profesor Mitchell.
Sehingga hari ini, pasukan itu masih belum mampu untuk mengenal pasti. Walaubagaimanapun, organisma misteri purba yang mungkin telah menyebabkan tempat,.
"Ada sedikit dilakukan kira-kira markah yang berusia 3000-tahun kerana kerosakan yang unik telah dilakukan dan harus
ditinggalkan sendirian ...Ini adalah sebahagian daripada keajaiban seluruh kubur itu, "kata Mitchell.

0 comment... add one now