Nebra Sky Disk: The Oldest Dikenali gambaran realistik Langit

Pada tahun 1990, dua pemburu harta, mengembara di Mittelberg Hill,berhampiran Nebra, Jerman, menemui cakera misteri. Dikebumikan kira-kira 3500 tahun yang lalu, cakera merupakan barangan arkeologi. Dengan hanya jejari 15 cm, ini artifak yang kelihatan biasa namun seolah-olah mengandungi pengetahuan penting astronomi serta kepentingan agama tersembunyi.
Cakera berkarat mempunyai hiasan emas dalam bentuk bulan matahari atau penuh dan berwarna hijau tua. Ia telah dipenuhi dengan perwakilan daripada 32 bintang,
band yang melengkung di tepi, dan mempunyai sebanyak 40 lubang-lubang kecil yang menumbuk di sekeliling perimeter. Kemudian, pemeriksaan yang lebih dekat ini bertatahkan cakera dengan simbol-simbol emas mendedahkan kepada perwakilan yang tertua.


Penemuan yang menakjubkan ini mendapati juga mengandungi dua pedang, pahat,kepala kapak dan gelang. Berdasarkan artifak yang berkaitan, analisis saintifik
dan penyiasatan arkeologi, ia kini jelas bahawa dianggarkan sekitar 1600BC dan disimpan dalam lubang
yang cetek di Bukit Mittelberg.
Antara semua bintang yang ditandakan pada cakera, seseorang itu tidak boleh mengabaikan kumpulan tujuh bintang yang mungkin mewakili kelompok bintang
Pleiades, walaupun tiada buruj yang lain boleh dikenal pasti. Selain itu, 30 titik sfera mungkin melambangkan sistem kiraan 30 hari yang digunakan untuk menggambarkan bulan solar.
Ketebalan bulan sabit muncul sesuai dengan bulan kerana ia akan muncul dalam tahun lompat. Sementara itu, arka emas yang bersempadan dengan garis-garis halus boleh diwakili kapal. Cakera tidak hanya kalendar tetapi juga pernah berkhidmat sebagai alat navigasi di Jerman purba. Untuk memahami bekerja peranti ingatan yang besar dengan lebih jelas.


Digali secara haram dan dijual melalui pasaran seni, cakera kini ditempatkan di Muzium Negeri prasejarah di Halle, Jerman. Cakera Nebra Sky asasnya menukar gambar kita budaya Unetice Zaman Gangsa (budaya Zaman Gangsa awal, diikuti oleh budaya bukit pemakaman) dan mendedahkan pengetahuan yang tepat pergerakan objek-objek angkasa yang dimiliki oleh orang terdahulu.

0 comment... add one now