Mumia Maronite Lubnan

Dengan berhati-hati memakai tiga pakaian, Yasmine telah dikebumikan sebagai bayi yang tercinta. Pakaian pertama adalah biru, maka adalah salah satu beige, dan akhirnya dia memakai pakaian kuning air gelap dengan sulaman sutera sebelum dia dibalut dengan kain kafan beliau. Berambut panjang hitam yang terdapat di antara jari kaki dia bercakap seorang ibu menarik rambut sendiri sambil mencium kaki anaknya sebelum dikebumikan, adat yang masih diamalkan hari ini. Destar sutera, anting-anting dan kalung yang diperbuat daripada mutiara kaca ditiup ke mulut membuktikan bagaimana Yasmine berharga dalam 1283
Masihi.


Jangan lupa di gua Lubnan, Yasmine mumia pertama yang ditemui disana, walaupun tujuh yang lain juga termasuk seorang wanita dan bayinya. Gua terdiri daripada dua bilik besar yang berkhidmat sebagai tempat kediaman danterkandung telaga, batu untuk pengisaran bijirin dan takungan; yang lain yang telah digunakan sebagai tanah perkuburan. Maronites telah pengikut sebuah gereja Kristian timur di Lubnan dan Syria, dan ia masih merupakan salah satu kumpulan etno-agama yang besar di Lubnan hari ini.

Salah satu daripada perkara-perkara menarik tentang mumia Maronite adalah petunjuk yang mereka berikan tentang budaya pada masa itu - dan berapa rapat ia berkaitan dengan budaya moden di kawasan itu hari ini. Seorang ibu dan bayi yang ditanam dengan bayi di bahu kirinya, amalan yang berterusan hari ini apabila ibu dan bayi mati semasa lahir. Wanita dewasa dengan bayi itu serta sehelai kain dan kapas yang diletakkan dalam lubang faraj dan dubur, manakala hari ini di Lembah Bekaa kain sering dibalut dengan bawang kecil dan diletakkan di dalam lubang.
Satu lagi amalan budaya yang masih bertahan hari ini mempunyai kaitan dengan kunci rumah kayu yang dijumpai dengan salah seorang wanita: apabila ahli terakhir yang masih hidup dalam keluarga meninggal dunia, utama mereka adalah dilambung ke atas bumbung; dalam gua, kunci telah dikebumikan dengan dia. Secara tradisinya, bersedih individu berkata: "Kasihan keluarga ini, rumah mereka ditutup selama-lamanya"

0 comment... add one now