Otak Manusia Berusia 2500 tahun ditemui di England

Sekeping otak Heslington yang dipelihara setelah ia dikeluarkan daripada tengkorakyang ditemui
Pada tahun 2008, apabila Universiti York di UK merancang untuk mengembangkan kampus Heslington Timur, kerja-kerja arkeologi yang dijalankan terlebih dahulu pembinaan menghasilkan yang luar biasa mencari: tengkorak Zaman Besi manusia.Sisa tengkorak yang berusia 2500 tahun ditemui dalam sebuah lubang digenangi air di salah satu tapak penggalian.
Walau bagaimanapun, fakta yang paling mengejutkan mendapati tengkorak telah di dalamnya: otak yang dipelihara dengan baik, yang tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda kimia pemeliharaan sengaja. "Ia hanya menakjubkan untuk berfikir bahawa otak seseorang yang telah meninggal dunia begitu banyak beribu-ribu tahun yang lalu boleh bertahan hanya di tanah basah," kata Dr. Sonia O'Connor, pasukan
plumbum dan Felo Penyelidik dalam bidang Sains Arkeologi di Universiti Bradford.


Bahan otak menunjukkan sebagai perkara gelap dilipat di bahagian atas kepala memandangkan komputer ini ke dalam tengkorak. Warna-warna yang lebih ringan dalam tengkorak mewakili tanah.
Kata Dr. O'Connor, biasanya apabila seseorang meninggal dunia, organ pertama yang
merosot adalah otak, disebabkan oleh kandungan lemak yang tinggi.Jadi, bagaimana mempunyai otak terselamat semua tahun-tahun pengkebumian?
"Kekurangan kebusukan dan survival morfologi kasar menunjukkan kematian yang cepat
perkuburan dan tanah digenangi air anoxic maka seolah-olah telah memberikan satu persekitaran di mana dan bukannya otak mereput dengan cara biasa sebaliknya ia telah berkembang menjadi bahan ini berterusan," kata Dr .O'Connor dalam e-melnya.



Dr Sonia O'Connor, dari Universiti Bradford, memeriksa mayat otak menggunakan endoskop.
DNA sampel dari otak dan karbon yang bertarikh mencadangkan bahawa ia adalah salah satu daripada otak yang masih hidup yang tertua di Eropah.Lelaki itu adalah mangsa pembunuhan upacara, berusia antara 26 dan 45 apabila dia mati, dan kekal tarikh dari antara 673 dan 482 SM. Adalah disyorkan bahawa lelaki itu meninggal dunia daripada tergantung dan pengebumian berlaku dengan cepat selepas kematiannya.
Dr O'Connor menambah: "Ini adalah penyiasatan yang paling menyeluruh yang pernah dijalankan otak yang ditemui dalam rangka dikebumikan dan
telah membolehkan kita mula untuk benar-benar memahami mengapa otak boleh hidup beribu-ribu tahun selepas semua tisu lembut yang lain telah hancur seperti debu."



Dibiayai oleh Universiti York dan English Heritage, penyelidikan telah diterbitkan
dalam edisi Mac Jurnal Sains Arkeologi. Pasukan penyelidikan termasuk saintis dari Institut UCL Neurologi di London; jabatan Arkeologi, Biologi dan Kimia di UniversitiYork; Jabatan Sains Arkeologi di Universiti Bradford; dan Biocentre dan
JabatanMakmal Perubatan di Manchester University.
Pada pendapat Dr. O'Connor, "Ini bukan kali pertama bahawa otak yang dipelihara dengan cara ini telah ditemui tetapi ia adalah kali pertama bahawa kita mempunyai peluang, pembiayaan dan pasukan kelas pertama untuk benar-benar cuba memahami apa yang telah berlaku dan kepentingan arkeologi sisa apa-apa. "

0 comment... add one now